Om föreningen

Underhållscentrum är ett kunskapscenter för företag, skolor och övriga organisationer i frågor rörande underhåll, driftsäkerhet och förvaltning av fysiska tillgångar. Vi tillvaratar medlemmarnas intressen genom att anordna olika arrangemang som seminarier, föredrag och kurser.

Här hittar du våra stadgar »

Mission

Genom att förmedla kunskap samt möjliggöra erfarenhetsutbyten och nätverkande mellan människor ska vi utveckla underhåll, driftsäkerhet och förvaltning av fysiska tillgångar i mellersta Sverige.

Våra aktiviteter:

Seminarier/temadagar

Upplägget av våra seminarier/temadagar är att vi har en eller flera inbjudna personer som gör ett föredrag inom ett område eller ett ämne som är initierat från medlemmarna. Enda kriteriet är att det ska handla om något som rör områdena underhåll, driftsäkerhet eller förvaltning av fysiska tillgångar. Föredragen kan handla om nya produkter eller tjänster, trender och metoder, eller information om nya standarder, lagar eller föreskrifter.

En viktig del med att arrangemangen är att deltagarna också ges möjlighet att utvidga sina kontaktnätverk och utbyta erfarenheter med varandra.

Studiebesök

Att besöka anläggningar och titta på verklig utrustning i sina rätta element samt att få höra om problem och erfarenheter är alltid intressant. Vi är öppen för förslag för lämpliga besöksobjekt. Finns det stort intresse, så kan vi arrangera ett studiebesök.

Kurser

Om det finns önskemål från medlemmarna så kan Underhållscentrum arrangera en kurs på lämplig plats i regionen. Vi kan köpa ett färdigt kurspaket från en utbildningsleverantör, eller så sätter vi ihop en egen kurs med erfarna kursledare. Kursen kommer att vara öppen för alla, men medlemmar har förtur samt betalar lägre avgift.

Underhållsdagen

Varje år brukar vi hålla det vi kallar för Underhållsdagen. Vi har då ett heldagsprogram med tankeväckande föredrag och inspirerande talare. Efteråt fortsätter Underhållsdagen med en gemytlig kväll med god mat och samkväm, vilket ger ytterligare tillfällen att lära känna varandra och expandera kontaktnätverket inom underhåll, driftsäkerhet och förvaltning av fysiska tillgångar.